סלילת כבישים מבטון מוחלק
ככל שמתפתחות הטכנולוגיות בסלילת כבישים וממציאים חומרים חדשים שמתאימים יותר לסלילה באזורים שונים גם לפי תנאי מזג האוויר וגם לפי הדרישה לחומרים ירוקים, כך אנחנו מוצאים שיטות חדשות או משוכללות יותר לסלילת כבישים העשויים מבטון מוחלק. עם זאת, השיטות של סלילה אינן משתנות משמעותית והן כוללות את השלבים החשובים והקבועים שבאמצעותם יכולים ליהנות מכביש חדש ונוח לתנועה. זוהי הדרך לסלול כביש בישראל, לפי השלבים מפורטים להלן.
התחלת עבודות
העבודות לסלילה מתחילות במדידות ובמיפוי השטח כדי להבין קודם כל באיזה סוג של קרקעות ותוואי קרקע אנחנו סוללים. לא פעם, יש למצוא פתרונות הנדסיים שמשולבים בתוך הכבישים ולכן חשוב מאוד לקבוע את התוואי ולמדוד כל תלולית, כל עמק וכל סטייה מהדרך כדי לדעת כיצד להתמודד אתה. אחרי הגשת המפות ותכניות העבודה מקבלים אישורים גם מהרשויות שנוגעות בדבר והרשויות המקומיות שבשטחן עוברים הכבישים. אם יש התנגדויות של תושבים או רשויות יש להגיש אותן בשלב זה, לפני האישור ומתן ההיתרים. השלב הבא הוא התייחסות לתשתיות שיש לשלב בכל כביש. כל השלבים אורכים שנים ומחייבים עבודה משולבת של קבלן כבישים עם צוותים מקצועיים שכל אחד מהם מומחה בתחום שלו, ולכן לוקחים את הטובים ביותר לשלב לעבודה אחת מתואמת.
עבודות תשתיות - שלב הסליקה והחפירה
סליקה וחפירה כוללות את כל עבודות התשתית. הן כוללות עבודות עפר על ידי מפעילי ציוד כבד כדי להכין את הקרקע לעבודה ולסלילה עצמה. סלילת כבישים מתחילה תמיד ביישור השטח והכנתו לכך. מהנדסי תשתיות ומהנדסי דרכים עובדים על זה ולא פעם קורה שבזמן עבודות העפר מגלים תגליות שונות שמחייבות מציאת פתרון או עיכוב עד הסרת המכשולים. זה השלב הכי פחות צפוי במשך הזמן שלו. עד השלב הזה זה יכול לקחת כמה שנים, כולל המתנה לאישורים וחפירות. יש לפעמים צורך בקרצוף ופינוי שאריות כבישים ישנים, אם סוללים על גבי כביש ישן יש לדאוג לקרצוף השאריות של הכביש הקודם והכנת השטח על מנת להתחיל לעבוד בהכנת השטח לכביש החדש. זה חלק משלב העבודות שמתלווה לעבודות התשתית והעפר. אם יש מכשולים נוספים מסלקים אותם. מפנים שאריות של צמחייה, מבנים, ניכוש סלעים ואבנים ופינוי כל הנתיב ממכשולים עתידיים. כאן גם עובדים עם הצוותים שמשתמשים במכשירים שונים לבקרה על השטח ומצבו.
ההרכבה – סלילה
לאחר יישור השטח ופינויו והכנתו לסלילה עצמה מגיעים קבלני העפר שמשתמשים בציוד הכבד כמו דחפורים כדי ליישר את השטח. זה השלב שאנחנו רואים שבו הם "כובשים" את הנתיב ומחליקים אותו כדי גם לאפשר הנחת צינורות ותשתיות שונות כמו תעלות ניקוז מים וצינורות בטון שבהם עוברות התשתיות.
שלב דירוג השטח
הדירוג הוא מלשון ההדרגתיות של השיפוע שבו השטח חייב להיות כדי למנוע הצפות של מים ולכן הוא מיושר בהתאם. היישור נעשה על פי תכניות של מהנדסים שחישבו נכון את השיפוע המדורג כדי למנוע הצפות ולאחר מכן מייצבים אותו על ידי בטון או גיר. התוצאה הסופית חייבת להיות דומה לכביש הגמור אפילו בשלב זה.
בסיס צבירה
בסיס צבירה מונח על הנתיב המדורג בצורת חצץ או אבן כתושה. זה השלב האחרון שאנחנו רואים לא פעם ואפילו נוסעים עליו ושומעים את החצץ נגרס תחת הגלגלים. שלב לפני אחרון.
סלילת כבישים באספלט
השלב הסופי הוא הנחת האספלט עצמו בצורה חלקה על פני בסיס של בטון מוחלק. זו העבודה המדויקת ביותר שגם רואים אותה כשהמכבש המיוחד נוסע ומיישר אותה כל הזמן כדי שתצא חלקה לנסיעה. נוסף לאספלט משתמשים בתרכובת גם בחומר ביטומני מהסוג שמשמש גם לאיטום גגות. מצפים במסר השכבות שנחוצות ואחר כך משלימים בהצבת תמרורים וכל מה שנחוץ לכביש מעבר לכך.